JEŚLI NIE MY, TO KTO? JEŚLI NIE TERAZ, TO KIEDY?

 Wybór DMC samochodu poniżej/bądź powyżej 3,5 tony spędza sen z powiek wielu osobom zastanawiającym się nad zbudowaniem domku na samochodzie 4×4. My również bardzo długo się nad tym zastanawialiśmy. Po wielu godzinach rozmów, przeczytaniu wielu opinii, itd., zdecydowaliśmy się na takie rozwiązanie. Co braliśmy pod uwagę, aby dokonać najoptymalniejszego wyboru, znajdziecie poniżej, w kolejnym wpisie o wyborze podwozia pod mobile home.

Tak więc:

Plusy zabudowy do 3,5 t:

  • Do prowadzenia samochodu wystarczy prawo jazdy kat B.
  • Można takim samochodem wjechać praktycznie wszędzie. Dla prowadzących samochód osobowy znak zakazujący wjazdu samochodom ciężarowym (z DMC powyżej 3,5t) jest prawie niewidoczny, bo po prostu nie zwracamy na niego uwagi. Przy okazji polecam sprawdzić czy na tradycyjnej drodze, jaką się poruszacie samochodem osobowym, ten znak obowiązuje. Ze zdziwieniem dostrzeżecie, w jak wielu miejscach ten znak jest postawiony. Nie mówiąc o miejscowościach turystycznych, małych uliczkach miejskich, itd. Można je (znaki zakazu) spotkać praktycznie na każdym kroku.
  • Stosunkowo małe spalanie.
  • Mały ciężar całości, mający wpływ na zachowanie auta w terenie.
  • Mniejsze opłaty za ubezpieczenie, itp.
  • Mniejsze opłaty drogowe np. brak viatoll.
  • Tańsze podróżowanie autostradami, promami, mostami, itd.
  • Praktycznie nie występuje temat przeciążenia. Często te same, bądź prawie te same, konstrukcje są sprzedawane jako 3,5 t czy 5,5 t DMC.
  • Samochody do 3,5 t z napędem 4×4 najczęściej są stosunkowo małe. Największą gabarytowo znaną mi konstrukcją jest Iveco Daily 4×4… zarejestrowane na 3,5t 🙂 czyli np. model 35S17W.
  • możliwość zastosowania Stealth camper – czyli zabudowy zrobionej tak, aby nie było widać, że to camper. W 3,5 t można coś takiego stworzyć. Podobno to czasami pomaga w kampingowaniu na dziko, czy  pośród innych samochodów. Nie widać, że to zabudowa „rekreacyjna”, tylko po prostu jakiś dziwny van. Spotkałem się też z opiniami, że to bzdura. W galerii poniżej zobaczycie kilka takich „stealth” konstrukcji. Ciekawostką jest to, że w Szwecji i Norwegii od 2017 roku policja bardzo czepia się takich „stealth camperów”, bo najczęściej w takich vanach mieszkają pracownicy sezonowi, często nie posiadający zezwoleń na pracę, bez zameldowania, itd. Mają tam zamontowane łóżka, kuchnie, i inne niezbędne do życia wyposażenie. W 2018 roku policja wlepiła mandat i kazała odjechać jednemu z najbardziej znanych video bloggerów z Niemiec uważając, że to może być pracownik budowlany żyjący w aucie „na dziko” 😀  Z kolei na południu Europy będzie to atutem, bo tam „gonią” samochody typu „camper”, a vany zostawiają w spokoju. A więc kolejny raz okazuje się, że kij ma dwa końce ;).
Minusy zabudowy do 3,5 t:
Główny minus to ciągła walka o wagę auta i dotyczy to każdego elementu. Oznacza to ogromną „auto-dywersję” ciekawych i fajnych pomysłów związanych z wyposażeniem i urządzeniem zabudowy. Człowiek chciałby coś zamontować, ale prawie OD RAZU rezygnuje ze swojego pomysłu z powodu wagi. A tak bardziej szczegółowo to:
  • Przekroczenie wagi 3,5t przy DMC 3,5 t – bardzo trudno zmieścić się w tej wadze w vanie, a co dopiero w zabudowie na ramie. Zwłaszcza, że waga DMC liczona jest z max ładownością, wszystkimi płynami i kierowcą (80 kg to przyjęta średnia waga kierowcy). Samochody coraz częściej są ważone, szczególnie problem ten dotyczy Słowenii i Austrii. Pojawiają się też wagi przy promach i w podobnych miejscach. Problemem jest brak możliwości „zrzucenia wagi” przy okazji takiej kontroli. Przy przeładowaniu powyżej 200 / 300 kg auto jest zatrzymywane i odholowywane na policyjny parking. Ciekawostką jest aresztowanie ambulansu karetki pogotowia w Jeleniej Górze A tutaj link do opisu kar związanych z przekroczeniem wagi za granicą.
  • Ograniczone miejsce na zabudowę – samochody do 3,5 t z napędem 4×4 to najczęściej samochody z zabudową typu blaszak (van), zatem występuje spory deficyt miejsca w każdej z płaszczyzn, czyli w wysokości, szerokości i długości.
  • Ograniczona ilość wody –  pobieżnie sprawdzając zauważyłem, że montowany w takim aucie pojemnik na wodę czystą posiada max pojemność 120l + 50l na wodę szarą. Daje to możliwość „przetrwania” do max 3 dni bez konieczności uzupełniania wody, przy spokojnym i oszczędnym jej używaniu, z gotowaniem włącznie.
  • Ograniczone miejsce do spania. W większości furgonów / vanów nie da się zrobić pełnowymiarowego łóżka w poprzek zabudowy. Wyjątek stanowią Ducato, Jumper, Boxer. Te samochody mają szerokość 202 cm. Jeśli dodamy do tego izolację, elementy montażowe – mamy na styk powiedzmy 198/195 cm obudowy łóżka, do tego trzeba dodać kilka cm na elementy nośne i … Niestety te modele w zasadzie nie występują z napędem 4×4. Najpopularniejszy furgon 4×4 – czyli Sprinter – posiada szerokość 185 cm (w zależności od modelu i rocznika) zatem przy oszczędnej zabudowie uzyskamy łóżko o dł. 175/178 cm.
    (Więcej o porównaniu „puszek” z samochodami z zabudową na ramie napiszę w dodatkowym wpisie).
  • Jak wcześniej wspomniałem, występuje stosunkowo mały wybór samochodów z napędem 4×4 w tej kategorii wagowej. Tutaj zamieszczam link do aukcji allegro – zobaczcie jak jest tego mało.
  • Ograniczenia w wielkości i rodzaju opon – najczęściej w samochodach do 3,5 nie można włożyć dużych opon, co zmniejsza ich możliwości jezdne w terenie. W tym momencie jak bumerang powraca myśl o wadze auta. Nasza jedna opona Hankook MT z felgą waży 70kg!
Poniżej przykładowa lista mas własnych samochodów (nowych) bez zabudowy.

A tutaj link do strony opisującej temat rozkładu wagi oraz sam „kalkulator wagi” w xls. Warto sobie (nawet na sucho zaplanować). Przy okazji sprawdzić rozkład mas pomiędzy osiami, co jest bardzo ważne w samochodach 4×4. Często mamy tendencję do zbytniego obciążenia tyłu, który w terenie po prostu nas nie wyciągnie…

 

Po analizie wszystkich plusów i minusów zdecydowaliśmy się na zakup Iveco Daily 4×4 z DMC 5,5 ton.
Uważamy, że łatwiej jest zdobyć prawo jazdy kat. C niż zrezygnować z wielu fajnych i ważnych elementów zabudowy. Teraz możemy przeznaczyć około 3 tony na samą zabudowę, aby osiągnąć maksymalne DMC, a to już bardzo dużo…
Poniżej ciekawostka logiczna 😀
Mam nadzieję, że pomogliśmy, Zapraszamy do komentowania tutaj:

secretcats.pl - tworzenie stron internetowych