JEŚLI NIE MY, TO KTO? JEŚLI NIE TERAZ, TO KIEDY?

„– No świetnie, ale jaką metodą wybierzemy metodę głosowania?”

Rejs

 

Wybór samochodu 4×4 pod zabudowę kamperową nie jest prosty. Pragniemy  wyjechać, przygotować się, oglądamy blogi, filmy na YT i jest fajnie.  Jak trochę pokopiemy, już z potencjalnym budżetem z tyłu głowy okazuje się, że pojawiają się schody. Tysiące rozwiązań i tysiące zdań różnych ludzi. Rozwiązań jest wiele, jeszcze więcej rosnących z czasem projektowania potrzeb. Naprawdę trudno jest coś wybrać ostatecznie.
Po setkach godzin badań dochodzi się w pewnym momencie do złotej zasady:

 

Nie ma rozwiązania idealnego gdyż każdy samochód jest dobry.

 

Dlaczego każdy samochód jest dobry? Bo najważniejsze w przygotowaniu podróży jest w ostateczności w nią wyruszenie.

 

Wygrywa nie ten kto ma najlepszy samochód wyprawowy, tylko ten który na wyprawy jeździ.

 

Są też ludzie, którzy namiętnie budują i budują aby gdzieś uciec, przed czymś, przed kimś, bądź przed sobą. Mają piękne maszyny, które stoją w garażach albo są w ciągłej rozbudowie. Jest lans na instagramie i przy łiski (lans nie znosi wódki) z kolegami… i nic poza tym. Nie krytykuję takiego postępowania ale raczej współczuję 😐
 
Generalnie jeździć można wszystkim. Najlepiej jeśli się ma świadomość plusów i minusów swojego rozwiązania. Rozpoznanie potrzeb jest baaardzo ważne i dotyczy wszystkich podróżników (może poza tymi z USA i niektórymi z UK, którzy (zwłaszcza młodzi) są trochę kosmitami i np. po dwóch latach marźnięcia robią film na YT, że warto mieć ogrzewanie w samochodzie 😀 )).

 

Chciałbym przekazać Wam moją wiedzę opartą na setkach godzin sprawdzania, rozmów, wyjazdów na targi i do właścicieli różnych samochodów.
Nasze rozwiązanie, które wybraliśmy, nie było od razu ostatecznym. Ewoluowało wraz z zapoznaniem się z cechami konkretnych rozwiązań, aż doszliśmy do naszego optimum. Ten proces trwał jakieś 4 miesiące. Najtrudniej było z pozbyciem się chęci maksymalistycznej 😀 Wiecie, tak sobie jechać MANem 4×4 16 ton, to jest coś ! 😀
Naszym wyborem jest Iveco Daily 4×4, które oczywiście nie jest idealne, ale dla nas jest najbardziej optymalne.

 

Mimo to chciałbym jak najbardziej obiektywnie opisać każdy z wariantów. Może kogoś z Was zainspiruję. Temat jest bardzo obszerny dlatego podzieliłem go na części.
Chciałbym przedstawić tylko samochody 4×4 na których można zrobić zabudowę mieszkalną, czyli nie dotyczy to terenówek „standardowych” z namiotami dachowymi itd. Poniższy opis rozwiązań zakłada, że zabudowa powinna zawierać w środku : łóżko, kuchnię, WC oraz o ile to możliwe prysznic.

 

Aby podejść do sprawy kompleksowo wyodrębniłem kilka ważnych parametrów, które mają znaczący wpływ na ostateczny wybór podwozia.
Każdy z tych wyborów opiszę w osobnych wpisach na blogu. Na końcu wpisu jest galeria przedstawiająca różne rozwiązania opisane, a raczej o których wspomniałem  w niniejszym tekście.

 

Samochody wyprawowe / ekspedycyjne / motorhome możemy podzielić ze względu na (kolejność przypadkowa):

 

1. Wielkość zabudowy / rodzaj podwozia. Czyli co i ile się zmieści na samochód, ile będziemy mieli miejsca / komfortu (tak generalnie, bo w tym wypadku rozmiar „robi wszystko”).
  • Zabudowy na „terenówkach” (takich „przeciętych” bądź np. oryginalnie przygotowanych jako np. wojskowa karetka) oraz pickupach. Więcej TUTAJ
  • Zabudowy na małych ciężarówkach bądź vanach do 3,5t powyżej 3,5t TUTAJ
  • Zabudowy na dużych ciężarówkach. (9ton+).

2. Rodzaj zabudowy czyli:

  • Zabudowa na ramie,
  • Zabudowa w furgonie / blaszance,
  • Zabudowa demontowalna (czyli taka, po której zdjęciu używamy samochodu np. w firmie czy jako samochód domowy, a zakładamy ją tylko na wyjazd).
 3. Rozróżnienie po markach / sieci serwisowej.
To rozróżnienie może być ważne w sytuacji awarii i dostępności części. Poniżej moja osobista ocena – lista w kolejności marek z siecią serwisową najlepiej dostępną na świecie do tych mniej popularnych. Dotyczy przede wszystkim serwisów autoryzowanych, choć im większe pokrycie w ASO, tym też większe pokrycie terenu w serwisach nieautoryzowanych.
  •  Toyota, Mercedes,
  • Nissan, Mitsubishi, LandRover,
  • MAN, Iveco,
  • Isuzu, Scania, DAF, Ford (pickup z serii F), Dodge RAM.
  • Steyr, Bremach, Scam, Hanomag
4. Wiek samochodu:
Wiek samochodu dotyczy kilku ważnych parametrów:
  • silnika (czyli jak to jest naprawdę z tą odpornością na jakość paliwa),
  • elektroniką i jej potencjalną awaryjnością, elektronika teraz jest WSZĘDZIE.
  • rodzajem i sposobem przeniesienia napędów (np. czy to jest elektroniczny system zjazdu skonfigurowany z ABS, sprzęgiełka sterowane elektronicznie czy zwykłe mechaniczne blokady mostów i tradycyjny reduktor),
  • oczywiście blachy oraz generalnie inne elementy podlegające degradacji,
  • dostępność części do starych modeli,
  • eko zony w EU a wiek samochodu, czyli Euro 0 do 6,
  • głośność podczas jazdy, oraz generalnie komfort użytkowania.

OCZYWIŚCIE wszędzie w tych pomysłach jest z tyłu głowy CENA!

Każdemu z tych 4 zagadnień poświęcę niebawem osobny wpis w postaci polusów i munusów takich rozwiązań. Jak widzicie jest dosyć dużo wariantów. Mam nadzieję, że dzięki tej metodzie określania parametrów uda się Wam wybrać samochód dla siebie, bądź z czystej ciekawości po prostu zapoznać się z tematem.

Zapraszam do galerii oraz komentowania postu na naszym FB.
Jak Wam się spodoba – to potwierdźcie lajkiem…

…bo istnieje

„metoda przez podniesienie rąk i ta metoda jest najdoskonalsza” 😉

pozdro 666

Paweł

secretcats.pl - tworzenie stron internetowych